11.4 C
Athens
27 Μαΐου 2020
No menu items!
Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΛΛΑΔΑ Μαρία Αγιομυργιανάκη:Πως θα ωθήσετε το παιδί σας να ανακαλύψει τις δυνατότητες και...

Μαρία Αγιομυργιανάκη:Πως θα ωθήσετε το παιδί σας να ανακαλύψει τις δυνατότητες και τα ταλέντα του

- Advertisement -

 Πως θα σας φαινόταν η ιδέα να δείτε το παιδί σας να εκφράζει όλα τα έμφυτα ταλέντα του; Να εκφράζει τη ζωή του μέσα από τη χαρά της δημιουργίας; Να είναι αποφασιστικό και να παίρνει σταθερές αποφάσεις; Τι θα λέγατε εάν γινόσαστε εσείς η κινητήριος δύναμη και η έμπνευση του να πραγματοποιήσει τους σκοπούς του; Να αγαπά τις δραστηριότητες που επιλέγει και να αποκτήσει την ικανότητα να χαίρεται τα δώρα της ζωής;

Είναι πλέον δεδομένο οτι μετά το σχολείο τα παιδιά συνήθως κατά τις απογευματινές ώρες θα ακολουθήσουν κάποια δραστηριότητα. Είτε αυτή έχει να κάνει με τον χορό είτε τον αθλητισμό είτε με τη μουσική είτε με οτιδήποτε άλλο. Γιατί όμως τελικά είναι τόσο σημαντικό τα παιδιά να ακολουθούν την εκάστοτε δραστηριότητα; Ποιος ακριβώς στόχος υπάρχει; Τι ζητάμε από την κάθε δραστηριότητα;

- Advertisement -
- Advertisement -

Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα(αλλά και γενικότερα στη Δύση) παρατηρείτε ο κανόνας του ‘’να γίνω πρώτος σε όλα’’ με ότι αυτό συνεπάγεται, την ανταγωνιστικότητα, τον μανιώδη ζήλο για την επίτευξη στόχων, την πίεση από ολους τους παράγοντες για να επιτευχθεί αυτό.. Στην πραγματικότητα όμως, κατά πόσον τελικά μαθαίνουμε στα παιδιά μας να έχουν πραγματικούς στόχους και να μένουν προσηλωμένα σε αυτούς;

Ας τα πάρουμε καλύτερα από την αρχή τα πράγματα ξεκινώντας από το εκπαιδευτικό μας σύστημα κι από τις απαιτήσεις του προς τα παιδιά. Σχεδόν από την αρχή μεγάλος φόρτος εργασιών, απαιτητική ύλη , ανύπαρκτος ελεύθερος χρόνος… Διαπιστώνεται ότι η τρελή καθημερινότητα ενός ενήλικα μεταφέρεται σιγά σιγά στην παιδική ηλικία. Το φυσιολογικό για ένα παιδί είναι μετά το σχολείο να του μένει ελεύθερος χρόνος για να ξεκουράζεται, να ακολουθεί κάποια δραστηριότητα και να παίζει. Κι εδώ τήθεται άλλο ένα μεγάλο ερώτημα, ποιος ο πραγματικός ρόλος των φορέων που προσφέρουν τις δραστηριότητες στα παιδιά μας; Να καλλιεργήσουν άλλο ένα συναίσθημα άγχους,καταπίεσης και ανταγωνισμού στο ήδη πεπιεσμένο πρόγραμμα των παιδιών τους ή να προσφέρουν υπηρεσίες ευγενούς άμυλας και αξιών που διστυχώς στις μέρες μας όσο πάνε και υποχωρούν;

Για την ακρίβεια όλοι κατά βάθος θέλουμε τα παιδιά μας να είναι άριστοι μαθητές, πρώτες μπαλαρίνες, βασικοί ποδοσφαιριστές… μεγάλα όνειρα, τεράστιες προσδοκίες , παιδιά θαύματα… Μπορούν στα αλήθεια να αντέξουν ένα τέτοιο βάρος;  Είναι πολύ σημαντικό για την ψυχολογία των παιδιών να βάζουν υψηλούς στόχους και να προσπαθούν να τους πετύχουν. Για να συμβεί όμως αυτό πρέπει να προυπάρχουν 2 βασικοί παράγοντες:

Α) ο στόχος να είναι δικός τους και όχι απωθημένο κάποιου μέλους της οικογένειας

Β) να δίνεται στο παιδί ο προαπαιτούμενος χρόνος να επιλέξει τον στόχο του και οι κατάλληλες οδηγίες προς την επίτευξη του.

 Ας εξετάσουμε  την πρώτη περίπτωση:

Γονείς κάντε την ενδοσκόπηση σας!!! Πόσες φορές δεν πιάνουμε τον εαυτό μας να προσπαθεί να εμφυσήσει στο παιδί μια δική μας επιθυμία; Κάτι το οποίο δεν καταφέραμε οι ίδιοι να επιτεύξουμε στο παρελθόν; Προσπαθείστε να παρατηρήσετε το παιδί σας και να το ακούσετε, εάν είστε παρατηρητικοί θα διαπιστώσετε ευχάριστα τις κλίσεις του παιδιού σας και σε τι πραγματικά του αρέσει να αφοσιώνεται. Το όμορφο της υπόθεσης είναι όταν ανακαλύπτετε πόσο δημιουργικά και ταλαντούχα είναι τα παιδιά σας!

Δώστε μορφή σε αυτό που το παιδί σας υποστηρίζει, είναι πολύ σημαντικό να διατηρείτε την ψυχραιμία σας και να υπενθιμίζετε συνέχεια στο παιδί σας τον στόχο που το ίδιο έχει θέσει.

Βάλτε προτεραιότητες: Εάν για παράδειγμα το παιδί σας έχει επιλέξει ότι του αρέσει να χορεύει, πρέπει να το παροτρεύνετε να ακολουθεί τακτικά μαθήματα χορού,ένας στόχος χρειάζεται δουλειά και αφοσίωση, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι θα παραμελήσει για παράδειγμα το σχολείο του, η βασική εκπαίδευση εξάλλου είναι απαραίτητη για την εξέλιξη των παιδιών.

Και μιας και μιλάμε για βασική εκπαίδευση είναι τεράστιας σημασίας να επισημάνουμε το εξής. Ας γυρίσουμε πάλι πίσω στην αυτοπαρατήρηση , με ποιόν τρόπο ζητάμε από τα παιδιά  να είναι συνεποί με τις σχολικές τους υποχρεώσεις. Θα ήθελα εδώ να τονίσω πόσο δευτερευούσης σημασίας είναι η βαθμοθυρία. Μα είναι τελικά τόσο σημαντικό τα παιδιά να φέρνουν πάντα 10 και 20; Είναι τόσο σημαντικό πια  να γίνουν όλα γιατροί και δικηγόροι; υπάρχουν τόσα επαγγέλματα εξίσου χρήσιμα. Ρωτήστε τον εαυτό σας γιατί πραγματικά ωθείτε τα παιδιά  σε αυτού του είδους τον τρόπο σκέψης.. μπείτε στην ψυχολογία τους, για τα παιδιά αποτελείτε πρότυπα,έτσι, πνίγονται  πασχίζοντας με κάθε τρόπο να αποδείξουν ότι αξίζουν, να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες σας ξεφεύγοντας από τον πραγματικό τους στόχο, απομακρυνόμενα σε μόνιμη βάση από τα όνειρά τους, τις κλίσεις τους κι αυτό που πραγμτικά θα τα απογειώσει και θα τα οδηγήσει προς την προσωπική και επαγγελματική επιτυχία. Πλέον έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι τα παιδιά χτίζουν την προσωπικότητά τους βάσει των ερεθισμάτων που έχουν λάβει από το περιβάλον τους.Μπορεί να μην είναι ενήλικες και ναι να χρειάζονται καθοδήγηση και να μην είναι σε θέση να λάβουν κάποιες αποφάσεις, αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι θα ασκήσουμε εξουσία και χειραγώγηση.Είναι σημαντικό να βάλουμε τα παιδιά πάνω και μπροστά από τις κοινωνικές προκαταλήψεις. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η αφθονία έρχεται όταν την καλούμε, και όταν αφήνουμε καθαρό το πεδίο εκδήλωσης της. Όσο  ‘’μπουκώνουμε΄΄ και  βρωμίζουμε το ενεργιακό μας πεδίο με ανούσια ‘’πρέπει’’  είναι σα να παραγεμίζουμε  ένα ασκί, που εάν κάποτε ανοίξει, θα είναι τόσο καταπιεσμένο και τόσο τεράστια η οργή των συναισθημάτων που θα ξεπηδήσουν από μέσα, που τότε, τότε ΌΧΙ δεν θα είναι για καλό.Θυμηθείτε την ιστορία με το κουτί της Πανδώρας ή απλώς τους ασκούς του Αιόλου του Οδυσσέα. Σκεφτείτε το διπλά λοιπόν πριν καταπιέσετε τα συναισθήματα του παιδιού σας. Παιδί ίσον  δημιουργικότητα, ίσον έμπνευση και φαντασία. Μέσα από ένα ελεύθερο παιδί εκδηλώνονται καταστάσεις και έννοιες που δεν έχετε φανταστεί, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ!!

Παρατηρήστε τα αποφεύγοντας τις παγίδες με διπλωματικό τρόπο. Ελευθερία δεν συνεπάγεται  έλλειψη πειθαρχίας ούτε με το να υποκύπτουμε σε όλες τις υλικές επιθυμίες των παιδιών. Τα παιδιά επειδή είναι αθώα και σκέφτονται κατά κανόνα με θετικότητα, ενθουσιάζονται πολύ ευκολα, οπότε εάν υποκύψουμε για παράδειγμα στην επιθυμία ενός παιδιού να τρώει γλυκά, θα έχουμε το πιθανότερο ένα παχύσαρκο παιδί με χαλασμένα δόντια και τάση για διαβήτη, εάν υποκύψουμε στην επίθυμια του παιδιού να έχει συνέχεια καινουργια παιχνίδια ή άλλα αντικείμενα, θα έχουμε ένα κακομαθημένο παιδί. Ελευθερία της βούλησης δεν σημαίνει αρχίζω αλόγιστα να εκτελώ τις επιθυμίες μου χωρίς να περιμένω ότι αυτές θα έχουν κάποιο αντίκτυπο.. παν μέτρον άριστον. Προτού λοιπόν ενδώσετε στις επιθυμίες των παιδιών σας επειδή έχετε χάσει την ψυχραιμία  και την υπομονή σας αναρωτηθείτε πρώτα τι σας οδήγησε σε αυτό το αποτέλεσμα και απλά ρωτήστε το παιδί σας γιατί επιμένει τόσο πολύ να αποκτήσει αυτό το κάτι που ζητάει αδιάκοπα δίχως στιγμή να σταματήσει να κλαίει και να διαμαρτύρεται έντονα και  γιατί το θέλει κι αν πραγματικά το χρειάζεται και του είναι απαραίτητο.

Δουλέψτε τη σταθερότητα. Εάν θέλουμε να ωθήσουμε ένα παιδί προς την επιτυχία, είναι πολύ σημαντικό να του καλλιεργήσουμε τη σταθερότητα.Για να το καταφέρουμε αυτό πρέπει πρώτα από όλα να είμαστε έμεις σταθεροί, όταν αυτό δεν συμβαίνει, δεν μπορούμε να το ζητάμε από τα παιδιά μας.Θα σας θέσω ένα παράδειγμα: Όταν το παιδί μας μας ζητά μία δραστηριότητα, και μετά από μια βδομάδα μία άλλη και μετά από ένα μήνα, ένα χρόνο μία άλλη κι εμείς υποκύπτουμε σε αυτήν του την επιθυμία, τότε το μόνο που θα καταφέρουμε θα είναι να έχουμε ένα παιδί φτερό στον άνεμο, ανικανοποίητο, με ασταθή χαρακτήρα, που πάντα θα δυσκολεύεται να κατασταλάξει σε κάτι. Ναι, είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά μας να είναι δραστήρια, και ναι να κάνουν και παραπάνω από μία δραστηριότητες εάν το επιθυμούν.

Αλλά καλό θα είναι η δοκιμή να γίνεται στην αρχή και να μένουν σταθερά σε αυτήν/ες . Όταν επιτρέπουμε να αλλάζουν γνώμη συνέχεια δεν τα βοηθάμε να κατασταλάξουν κάπου. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να τους εξηγουμε τη βαρύτητα της επιλογής τους, ότι είναι κάτι το οποίο το επέλεξαν και ότι δεν είναι δικαιολογία να το παρατήσουν ή να παραιτηθούν από αυτό επειδή συνάντησαν την πρώτη δυσκολία, εκτός και αν αποφασίσουν κάποια στιγμή ότι δεν τα εκφράζει πια και αισθάνονται οτί δεν έχουν τίποτε άλλο  να προσφέρουν σε αυτόν το σκοπό.  Εξάλλου η ζωή δεν είναι ρόδινη και το γνωρίζουμε όλοι καλά αυτό, ειδικότερα στις μέρες που διανύουμε. Δημιουργώντας λοιπόν ένα εξειδανικευμένο/ πλασματικό περιβάλλον για τα παιδιά μας, δεν τα διδάσκουμε πώς να προωθηθούν/ ενδυναμωθούν ώστε μία μέρα να πάρουν τη ζωή τους στα χέρια τους, μάλλον το αντίθετο. Με αυτό τον τρόπο βοηθάμε πρωταρχικά τους εαυτούς μας και κατά 2ον το παιδί μας, το γνωρίζουμε καλύτερα και το βοηθάμε να επικεντρωθεί περισσότερο στους στόχους του.

Με αυτόν τον τρόπο εξετάζουμε τώρα και την Β περίπτωση: δώστε στα παιδιά σας τον προαπαιτούμενο χρόνο να ανακαλύψουν τους στόχους τους. Ένας στόχος δεν είναι πολλές φορές εύκολο να εκπληρωθεί από εμάς τους ενήλικες, πόσο μάλλον γι ένα παιδί, όσο πιο γερές βάσεις έχει τόσο πιο σταδιακά και αρμονικά θα πλησιάζει προς το στόχο του. Μην αναζητάτε την ευκολία, ο κάθε στόχος απαιτεί μύηση και προσπάθεια μέχρι να επιτευχθεί. Το ζητούμενο είναι το κάθε παιδί να μάθει να απαιτεί μόνο του από τον εαυτό του αυτή την υπέρβαση και όχι να του επιβάλλεται με το ζόρι. Μια αυταρχική συμπεριφορά το μόνο που θα καλλιεργήσει είναι συναισθήματα φόβου, πόνου και απογοήτευσης.

Εν κατακλείδι το μυστικό της επιτυχίας κρύβεται μέσα στην ηρεμία που μπορούμε να εμφυσήσουμε στα παιδιά μας ουτώς ώστε να μπορούν να νοιώθουν ασφαλή και δυνατά. Μείωση της έντασης και κάθε μορφής βίας αντικαθίστανται με διαρκή αυτοπαρατήρηση, αποφασιστικότητα, αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη, εμπιστοσύνη στο παιδί μας ότι θα τα καταφέρει με δουλειά και σκληρή προσπάθεια, με επιβράβευση όταν το παιδί καταφέρνει κάτι, ακόμα κι αν στα μάτια μας φαντάζει απλό, μπορεί για εκείνο να είναι πολύ σημαντικό. Υπομονή στον ελεύθερο χρόνο των παιδιών, εάν το παιδί έχει μία αναπάντεχη στιγμή έμπνευσης και δημιουργίας, μην το διακόψετε!!! Ακόμη κι αν αυτή εκδηλωθεί στις 12 η ώρα το βράδυ. Μπορεί αυτή η στιγμή να είναι το κλειδί για το άνοιγμα μίας πόρτας που ούτε εσείς φαντάζεστε!!! Ακούστε τα παιδιά σας!! Έχουν πολλά να σας πουν και ακόμη περισσότερα να προσφέρουν σε αυτόν τον κόσμο, άλλωστέ τα παιδιά είναι το μέλλον της ανθρωπότητας!

    Μαρία Αγιομυργιανάκη

   (Δασκάλα χορού, Διευθύντρια  σχολής χορού Grease ,Εναλλακτική Θεραπεύτρια, Καθοδηγήτρια Yoga,)    

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

Του Αγίου… καρέκλα τη Δευτέρα μέχρι και το μεσημέρι. Η πρόγνωση για Αχαρνές, Ίλιον & Φυλή από το Μετεωρολογικό Σταθμό Αχαρνών

Και έρχεται η παροδική σημαντική αλλαγή του καιρού με έντονες βροχοπτώσεις τη Δευτέρα, όπως ήδη σας έχουμε προϊδεάσει από την προηγούμενη βδομάδα. Η νέα...

Άγρια καταδίωξη της ΟΠΚΕ στις Αχαρνές για τη σύλληψη ληστών. Μεταξύ αυτών ένας 17χρονος

Συνελήφθησαν στις Αχαρνές, ύστερα από καταδίωξη, από αστυνομικούς της ΟΠΚΕ, 3 άτομα ηλικίας 17, 21 και 23 ετών, μέλη σπείρας, που κατηγορούνται για τα...

Συνεχίζονται οι αιτήσεις συμμετοχής για τα δωρεάν μαθήματα στο Κέντρο Μάθησης Η/Υ Φυλής

Συνεχίζονται με κανονικούς ρυθμούς οι αιτήσεις συμμετοχής στα δωρεάν μαθήματα του Κέντρου Μάθησης Η/Υ Φυλής για το νέο σχολικό έτος 2019 -20 στα τμήματα...

Το πρόβλημα με το Σχέδιο Πόλης είναι εκρηκτικό στο Πανόραμα Αχαρνών!

Παρέμβαση στο Δημοτικό Συμβούλιο έκανε ο Σύλλογος «Πανόραμα εν Δράσει» , που εκπροσωπεί τους κατοίκους της περιοχής Πανοράματος, αναφορικά με τα προβλήματα που υπάρχουν...
- Advertisment -