HOT STORY
Στοιχεία-σοκ για υπερτιμολογήσεις και αδιαφανείς διαδικασίες στον ΕΔΣΝΑ έδωσε ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της ΠΕΔΑ Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. Τι συνέβη με τον αποτεφρωτήρα που προκάλεσε την «έκρηξη» του Χρήστου Παππού;
16/11/2021 17:28
Ανανεώθηκε 16/11/2021 17:53
4 '
Με αδιάσειστα οικονομικά στοιχεία, απέναντι στις αφαιρετικές και γενικόλογες αναφορές της Περιφέρειας σε σχέση με τον αποτεφρωτήρα νοσοκομειακών αποβλήτων στην ΟΕΔΑ Φυλής και συνολικά τη διαχείριση απορριμμάτων, ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της ΠΕΔΑ, δήμαρχος ΒΒΒ Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, «κατακεραύνωσε» τον Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργο Πατούλη.
Ταυτόχρονα, φέρνει προ των ευθυνών τους δημάρχους της Αττικής, οι οποίοι οφείλουν πλέον να πάρουν θέση – όχι για ένα ζήτημα που είναι στην πόρτα του διπλανού τους, εν προκειμένω του Δήμου Φυλής – αλλά για ένα ζήτημα που έχει οικονομικό υπόβαθρο, αφού καταγγέλλονται κακοδιαχείριση, υπερτιμολογήσεις και ζημιογόνες αποφάσεις από μια κλειστή ομάδα του ΕΔΣΝΑ.
Πρώτη και καλύτερη ένδειξη, το γεγονός ότι όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται στην Ε.Ε. του Συνδέσμου, χωρίς οι 66 δήμαρχοι που αποτελούν την πλειοψηφία του Δ.Σ. και είναι εκείνοι που πληρώνουν για τη διαχείριση των απορριμμάτων, να γνωρίζουν τι συμβαίνει. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Δ.Σ έχει συνεδριάσει μόνο μία φορά για την τιμολογιακή πολιτική του 2020.
Μεταξύ των καταγγελιών που έγιναν δημόσια από τον κ. Κωνσταντέλλο, αναφέρεται η συμφωνία πλαίσιο-μαμούθ, με την προαίρεση για 4+4 χρόνια (μέρος της οποίας ακυρώθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, πέφτοντας από τα 223 στα 150 εκ.€) και οι, υπό εκτέλεση, οριζόντιες προμήθειες απορριμματοφόρων και κάδων πάνω από 50 εκ.€, χωρίς ουσιαστική αιτιολόγηση αποδοτικότητας και κριτήρια δίκαιης διανομής τους, για τα οποία οι δήμαρχοι της Αττικής ενημερώθηκαν από τον Τύπο και όχι από τα αρμόδια όργανα!
Επίσης, καταγγέλλονται απευθείας αναθέσεις μελετών και υπηρεσιών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, με πλήρη αδιαφάνεια και χωρίς να έχουν συνεδριάσει τα αρμόδια όργανα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος, αποτελεί η δαπάνη των 5 εκ.€ για το πλύσιμο και την απολύμανση κάδων απορριμμάτων και η ανάθεσή τους σε νεοσύστατη ΙΚΕ (3 μηνών) με τις ευνοϊκές διατάξεις περί Covid-19. Αξίζει να σημειωθεί, ότι βάσει των απευθείας αναθέσεων, το κόστος πλυσίματος ενός κάδου κυμαίνεται από 35-60€, όταν το κόστος αγοράς νέου, αντίστοιχου κάδου είναι περίπου 210€. Ουσιαστικά δηλαδή, με 3 πλυσίματα, μπορούσε να αγοραστεί καινούριος κάδος!
Αύξηση στο κόστος του ΕΜΑΚ
Παράλληλα, ο κ. Κωνσταντέλλος κάνει λόγο για εκτίναξη του λειτουργικού κόστους του ΕΔΣΝΑ, το οποίο καλούνται να καλύψουν οι δήμοι και οι δημότες και αδικαιολόγητη αύξηση του κόστους του ΕΜΑΚ στα 20 εκ.€ από 13 εκ.€, παρά το γεγονός ότι μειώνεται η δυναμικότητά του (από 450 χιλιάδες τόνους ετησίως που προέβλεπε ο ΠΕΣΔΑ, ο διαγωνισμός που έκανε η Περιφέρεια Αττικής είναι για 300.000 τόνους ετησίως). Και όλα αυτά, διότι ακολουθείται ένα συγκεκριμένο μοντέλο: ακριβοπληρωμένες μελέτες, μείωση τονάζ προς διαχείριση, αύξηση του κόστους και αστοχία πρόσβασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία.
Ενδιάμεσο κύτταρο
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλούν τα στοιχεία και για το κόστος κατασκευής του ενδιάμεσου κυττάρου στον ΧΥΤΑ Φυλής, το οποίο εξαπλασιάστηκε σε σχέση με το προηγούμενο! Όπως επεσήμανε ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος στη γενική συνέλευση της ΠΕΔΑ, η διαμόρφωση του κυττάρου της Β΄φάσης, χωρητικότητας 3 εκ. κυβικών απορριμμάτων, είχε κόστος κατασκευής 1,5€ /κυβικό μέτρο, δηλαδή συνολικά 4.500.000€. Το ενδιάμεσο κύτταρο που κατασκευάστηκε πρόσφατα, χωρητικότητας 600.000 κυβικά μέτρα, είχε κόστος κατασκευής 5.623.000€, δηλαδή 9,37€/κυβικό μέτρο. Αλλά και το κόστος λειτουργίας της μονάδας επεξεργασίας στραγγισμάτων εκτινάσσεται από 3 εκ.€ ετησίως, στα 8,1 εκ.€.
Αποτεφρωτήρας
Η σταγόνα, ωστόσο, που ξεχείλισε το ποτήρι για την Επιτροπή Περιβάλλοντος της ΠΕΔΑ και τον Δήμο Φυλής, ήταν η απόφαση για τη συνέχιση της λειτουργίας του αποτεφρωτήρα νοσοκομειακών αποβλήτων για 23 χρόνια, με καθαρά φωτογραφικό διαγωνισμό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σήμερα ο ιδιώτης αποδίδει για τη λειτουργία του αποτεφρωτήρα στον ΕΔΣΝΑ 105.000€ μηνιαίως, με την υποχρέωση να καλύπτει και το λειτουργικό κόστος της μονάδας. Η διάρκεια της συγκεκριμένης σύμβασης ήταν για 3+3 χρόνια και λήγει τον Ιανουάριο του 2022. Σύμφωνα με την Επιτροπή Περιβάλλοντος, η συγκεκριμένη συμφωνία ήταν ήδη «κακή», με το δεδομένο ότι θα μπορούσε να αποδίδει στον ΕΔΣΝΑ μεγαλύτερα οφέλη.
Ο νέος διαγωνισμός που προκηρύσσει ο Ενιαίος Σύνδεσμος έχει συνολική διάρκεια 281 μηνών (σχεδόν 24 χρόνια!), προβλέπει εργασίες αναβάθμισης και λειτουργίας της μονάδας με αρχικό κόστος επένδυσης τα 10.730.000€ (χωρίς συγκεκριμένες μελέτες) και, προκειμένου να κάνει απόσβεση της επένδυσης, μειώνει το μηνιαίο τίμημα από τα 105.000€ στα 15.000€!
Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι δεσμεύεται ο μοναδικός αποτεφρωτήρας της χώρας για 23 και πλέον χρόνια, μειώνοντας κατακόρυφα το μηνιαίο έσοδο, με μοναδικό γνώμονα μια επένδυση 10 εκ.€, η οποία μετά από κάποια χρόνια θα έχει ξεπεραστεί τεχνολογικά!
Με βάση τα παραπάνω, η Επιτροπή Περιβάλλοντος των δημάρχων της Αττικής πρότεινε την άμεση ακύρωση του διαγωνισμού για τη λειτουργία του αποτεφρωτήρα και την παράταση της παρούσας σύμβασης μέχρι να συσταθεί επιτροπή διαχείρισης που θα εξετάσει την αποτελεσματικότερα και αποδοτικότερη λειτουργία του αποτεφρωτήρα. Σε διαφορετική περίπτωση, ζητά διαγωνισμό – όχι φωτογραφικό – διάρκειας το πολύ 5 ετών, με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα και μόνο για τη λειτουργία της μονάδας.
Παράλληλα, η Επιτροπή Περιβάλλοντος ζητά να συγκληθεί άμεσα γενική συνέλευση των 66 δημάρχων της Αττικής, παρουσία των Δ.Σ της ΠΕΔΑ και του ΕΔΣΝΑ, η οποία όπως αναφέρει θα «σταματήσουν τη σημερινή ολίσθηση και θα βγάζουν τη διαδικασία διαχείρισης απορριμμάτων της Αττικής από τα σημερινά της αδιέξοδα».