ΦΥΛΗ
Τοποθέτηση του Δημήτρη Μπουραίμη στη συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΕΔΣΝΑ για τα αντισταθμιστικά από τη λειτουργία του ΧΥΤΑ Φυλής
17/05/2015 17:13
Ανανεώθηκε 18/05/2015 18:15
5 '
Σήμερα θέλω να καταρρίψω ένα μύθο, ένα μύθο που λέει ότι επειδή μια περιοχή παίρνει αντισταθμιστικά, είναι και η αιτία που δεν λύθηκε το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική. Δεν είναι μόνο λάθος αλλά είναι και μια πονηρή προσέγγιση. Διότι δυστυχώς ταυτίζεται και με εκείνους που επεδίωκαν φαραωνικά εργοστάσια αλλά και με εκείνους που δήθεν κόπτονται για το περιβάλλον.
Πρέπει να γνωρίζετε, ότι από την στιγμή που μπήκαμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναγκάστηκε η χώρα μας να παντρέψει το ενδιαφέρον για το περιβάλλον με το ενδιαφέρον για τη βιομηχανική ανάπτυξη. Αυτό το πάντρεμα λέγεται αντισταθμιστικά, λέγεται περιβαλλοντική ισορροπία. Για αυτό και δίνονται αντισταθμιστικά όπου υπάρχουν ΕΛ.ΠΕ, Μεγαλόπολη ή μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων. Πολύ καθυστερημένα ήρθε ο νόμος στην Ελλάδα και νομοθέτησε το περιβαλλοντικό αντιστάθμισμα.
Πρέπει να αποδεχθούμε ότι τέτοιου είδους υπερτοπικές χρήσεις ή βιομηχανικές εγκαταστάσεις (διότι ο ΟΕΔΑ Φυλής αποτελεί μια πολύ μεγάλη βιομηχανική εγκατάσταση) δημιουργούν επιβάρυνση και πρέπει εκεί που τη δημιουργούν να υπάρχει αντιστάθμισμα. Στη ζωή όμως το αντιστάθμισμα έχει κόστος, δε γίνεται με ευχολόγια. Άρα πρέπει να γίνονται αντισταθμιστικά έργα. Ποιος θα τα κάνει; Στην Ελλάδα τα κάνει η κεντρική διοίκηση, συμβαλλόμενη με τους αναδόχους, τα κάνει η περιφερειακή διοίκηση, η τοπική αυτοδιοίκηση και η ιδιωτική πρωτοβουλία όταν υπάρχει ένα πλαίσιο.
Η δική μου θέση μου είναι πολύ δύσκολη αλλά την έχω επιλέξει. Στην προηγούμενη τετραετία επέλεξα να μην είμαι μέλος της Ε.Ε γιατί ήμουν δήμαρχος. Εναντιώθηκα και πήγα στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Σήμερα είμαι μέλος της Ε.Ε από επιλογή και ξέρετε γιατί; Γιατί αποκρύπτεται γενικώς η αλήθεια και ειδικότερα όσον αφορά στο θέμα του οριστικού κλεισίματος του ΧΥΤΑ. Ποια είναι όμως η αλήθεια; Ας πάρουμε για παράδειγμα το θέμα των αντισταθμιστικών.
Πριν θεσμοθετήσουμε τα αντισταθμιστικά στην πενταετία 2004-2008, το κόστος ήταν 100.000.000 ευρώ το χρόνο. Εμείς αποφασίσαμε μέσα σε 5 χρόνια να δώσουμε στην περιοχή, από αντισταθμιστικά, ποσό μόνο 150.000.000 ευρώ. Μειώσαμε δηλαδή τα αντισταθμιστικά 350 εκατομμύρια – με πραγματική αξία – γιατί ήταν μια μεταβατική περίοδος, κατά την οποία θα αποφασιζόταν το οριστικό κλείσιμο του ΧΥΤΑ. Ήταν το χρονοδιάγραμμα του τέλους. Έπρεπε, λοιπόν, η κεντρική διοίκηση και η τοπική αυτοδιοίκηση να λύσουν το πρόβλημα και το 2009 η περιοχή να είχε απελευθερωθεί. Αφήσαμε δηλαδή 350 εκατομμύρια – από αυτά που είχε συμφωνήσει η διοίκηση Παπαδήμα – στην κεντρική διοίκηση για να λύσει το πρόβλημα και το πρόβλημα δε λύθηκε. Για αυτό, είναι λάθος να λέμε ότι εμείς σαν περιοχή έχουμε επιβαρύνει την Ελλάδα. Το λένε αυτοί που δεν έχουν καλή πληροφόρηση.
Από εκεί και πέρα, καθυστερήσαμε δυο χρόνια, έγινε και ο Καλλικράτης – μας φόρεσαν και αυτό το κοστούμι – και τι έκανε η τοπική αυτοδιοίκηση; Πρότεινε ο τότε πρόεδρος της ΚΕΔΕ Κώστας Ασκούνης να δώσει παράταση για ακόμη ένα χρόνο, δηλαδή μέχρι 31/12/2011. Υπήρχαν όμως πιο νηφάλιες φωνές που του είπαν ότι δεν μπορεί το θέμα να λυθεί σε ένα χρόνο από σήμερα και ότι θα πρέπει να δοθούν τουλάχιστον 4 χρόνια, αφού υποτίθεται ότι υπήρχαν προγραμματικές συμβάσεις από το 2006. Σήμερα, ωστόσο, είμαστε στο σημείο μηδέν και αν δεν υπήρχε αυτή η επιλογή της δημοκρατίας στη σημερινή πλειοψηφία της Περιφέρειας, μπορεί να ήμασταν στο μείον, στο κάτω από το τίποτα.
Η θεσμοθέτηση του ύψους των αντισταθμιστικών, κατά τη γνώμη μου, είναι λάθος να γίνεται με τέτοιου είδους προσεγγίσεις. Διότι, αν κρατήσουμε την τιμή του κόστους, τότε γιατί να μειώσουμε τα αντισταθμιστικά; Θα πάρει έσοδα ο Σύνδεσμος και τι θα τα κάνει, αφού δε θα βοηθήσει τα τοπικά σχέδια;
Προσωπικά, θα δεχόμουν μείωση των αντισταθμιστικών σε σχέση με τις εισφορές της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης αλλά όχι μείωση των αντισταθμιστικών του δήμου Φυλής. Επειδή, υποχρεωτικά και με κάθε επίσημο τρόπο, στη νέα διαχείριση μπαίνουν πλέον και άλλου είδους απόβλητα – εκτός από τα αστικά στερεά – χρειάζεται να δούμε ποια είναι αυτά, για ποια υπάρχει αδειοδότηση και για ποια μπορεί να δοθεί αδειοδότηση. Γιατί παλαιότερα, όταν επί δημαρχίας Νίκου Παπαδήμα εισπράττονταν τα ποσά που προαναφέραμε, εισπράττονταν και από τον αποτεφρωτήρα και από τα νοσοκομειακά και από τα εξωοικιακά και από τη λάσπη. Εμείς αυτά τα αφήσαμε, γιατί πιστέψαμε ότι βρισκόμαστε στη διαδικασία υλοποίησης ενός χρονοδιαγράμματος οριστικού τέλους λειτουργίας των εγκαταστάσεων διαχείρισης στην περιοχή μας και της αποκατάστασης στο σύνολό της, με ότι αυτό συνεπάγεται. Επιμένω, λοιπόν, εφόσον μείνει στα 45 ευρώ ο τόνος να δώσει η πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση λιγότερα από εκείνα που έδινε μέχρι σήμερα και το υπόλοιπο να δοθεί από αυτούς που θα χρησιμοποιήσουν – πέραν της τοπικής αυτοδιοίκησης – τις εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων, όπως η Ε.Ε.Α.Α (Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης).
Και κάτι τελευταίο, επειδή αναφέρθηκε από ομιλητή ότι ο χώρος της Φυλής είναι ενιαίος, σας ενημερώνω ότι ο χώρος διαχείρισης απορριμμάτων αποτελείται από δυο ΟΕΔΑ, η μια του πρώην δήμου Φυλής (που σήμερα είναι δημοτική ενότητα Φυλής) και η άλλη του πρώην δήμου Άνω Λιοσίων (που σήμερα είναι δημοτική ενότητα Άνω Λιοσίων) και οι οποίες ανήκουν στον ενιαίο δήμο Φυλής. Ως τέτοιος πρέπει να αντιμετωπιστεί, μέσα στα πλαίσια της αποκατάστασης με βάση τη νέα πολιτική της Περιφέρειας, για όσο χρονικό διάστημα χρειάζεται, όπως ομόφωνα έχει αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο Φυλής το 2012 και βέβαια μέσα στο πλαίσιο της υλοποίησης του νέου περιφερειακού σχεδιασμού. Ο οποίος ευελπιστούμε να υλοποιηθεί σε όλες τις περιοχές που θα περιγράφει, γιατί ο προηγούμενος περιφερειακός σχεδιασμός έχει υλοποιηθεί κατά 95% μόνο στην περιοχή μας.
Σας ευχαριστώ