11.4 C
Athens
13 Αυγούστου 2022
spot_img
ΑρχικήHOT STORYΠροαστιακός: Καθυστερήσεις και δρομολόγια με λεωφορεία. Εξηγήσεις ζητά η ΡΑΣ

Προαστιακός: Καθυστερήσεις και δρομολόγια με λεωφορεία. Εξηγήσεις ζητά η ΡΑΣ

- Advertisement -
- Advertisement -

Σε …«Hellenic Bus» αντί για «Hellenic Train» τείνει να μετατραπεί η πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς τις τελευταίες ημέρες τα δρομολόγια του Προαστιακού Σιδηροδρόμου έχουν «ξεχαρβαλωθεί» με επιβάτες να περιμένουν επί ματαίω στις αποβάθρες τρένα που δεν έρχονται ποτέ, δρομολόγια που καθυστερούν ή έως πρότινος ακυρώνονταν την τελευταία στιγμή ή που διενεργούνται συστηματικά με λεωφορεία αντί για συρμούς με την ενημέρωση των επιβατών να γίνεται σχεδόν στο παρά πέντε της ώρας αναχώρησης.

- Advertisement -
- Advertisement -

Το μείζον ζήτημα με τη λειτουργία της εταιρίας που μόλις πριν λίγους μήνες ανανέωσε τη σύμβασή της με το Ελληνικό Δημόσιο, η οποία περιλαμβάνει και την ετήσια επιδότησή της με ποσό ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ κατ΄έτος για άλλα 15 χρόνια, προκάλεσε την Πέμπτη και την παρέμβαση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία ζητά εξηγήσεις από την Hellenic Train υπενθυμίζοντάς της ότι δεσμεύεται από την εφαρμογή των κανονισμών και πως το δικαίωμα των επιβατών στη μετακίνηση είναι απαράβατο.

Παράλληλα ο ΣΥΡΙΖΑ μέσω του αρμοδίου τομεάρχη Μεταφορών, Νίκου Παππά καταγγέλλει επίσης απανωτά περιστατικά κατηγορώντας κυβέρνηση και υπουργείο ότι ουσιαστικά βάζουν λουκέτο στον Προαστιακό.

Στην πολυσυζητημένη προσφάτως υπογραφείσα σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκτέλεση των άγονων δρομολογίων για άλλα 15 χρόνια, έχουν προβλεφθεί ρήτρες και αντίστοιχη μείωση της επιδότησης στην περίπτωση αναστολής δρομολογίων. Τα τελευταία περιστατικά όμως δίνουν την εντύπωση ότι η εταιρία χρησιμοποιώντας το τρικ της υποκατάστασης των τρένων με λεωφορεία ξεπερνά το σκόπελο των προβλεπόμενων κυρώσεων.

Μόνο μέσα σε μία μέρα, την Τετάρτη, η εταιρία ανακοίνωσε σε 9 διαφορετικές περιπτώσεις καθυστερήσεις ή υποκατάσταση τρένων με λεωφορεία ζητώντας την κατανόηση του επιβατικού κοινού, η οποία ωστόσο ήταν μάλλον δύσκολο να παρασχεθεί δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν είχε ενημερωθεί με αποτέλεσμα επιβάτες που ήθελαν να μετακινηθούν από και προς την εργασία τους να περιμένουν μάταια στις αποβάθρες.

Το πλήθος παραπόνων και καταγγελιών επιβατών που έφτασαν και στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων οδήγησε την Πρόεδρο της ΡΑΣ, Ιωάννα Τσιαπαρίκου να αποστείλει επιστολή για τις ακυρώσεις και τις καθυστερήσεις δρομολογίων του Προαστιακού Αθηνών και Θεσσαλονίκης που τείνουν να λάβουν μόνιμο χαρακτήρα.

Και αυτή δεν είναι η πρώτη φορά, καθώς η συγκεκριμένη παρέμβαση συμπεριλαμβάνεται σε σειρά ανάλογων ενεργειών που πραγματοποίησε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων τους τελευταίους μήνες, για το ίδιο ζήτημα, στο πλαίσιο της διασφάλισης των δικαιωμάτων των επιβατών.

Ωστόσο, παρά τις έγγραφες διαβεβαιώσεις της Εταιρείας προς την Αρχή για άμεσες βελτιωτικές ενέργειες, η ΡΑΣ συνεχίζει να γίνεται αποδέκτης πλήθος παραπόνων επιβατών του Προαστιακού Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

Στην επιστολή καταγράφεται ότι τα αιτήματα/παράπονα επιβατών επικεντρώνονται στις επανειλημμένες και συστηματικές ακυρώσεις αλλά και καθυστερήσεις δρομολογίων, ιδιαίτερα μάλιστα κατά τις ώρες αιχμής, όταν δηλαδή πρέπει να εξυπηρετηθεί η ανάγκη μετακίνησης των πολιτών από και προς τον τόπο εργασίας τους.

Με την επιστολή της η κυρία Τσιαπαρίκου καλεί την εταιρεία άμεσα να αναφέρει:

– Τους λόγους, για τους οποίους ακυρώνονται καθημερινά δρομολόγια στον Προαστιακό Αθηνών και Θεσσαλονίκης

– Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο εκτιμάται ότι οι ακυρώσεις/καθυστερήσεις αυτές θα συνεχιστούν και

– Να κοινοποιήσει άμεσα προς την Αρχή το σχέδιο δράσης της εταιρείας, προκειμένου να αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία των Προαστιακών δρομολογίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Παράλληλα, υπενθυμίζει προς την εταιρεία, ότι υπάρχουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις έναντι των επιβατών όταν παρουσιάζονται δυσλειτουργίες στο επιβατικό έργο με υπαιτιότητα της Εταιρείας

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον κανονισμό ΕΚ 1371/2007 και ειδικότερα από τα άρθρα 8 «ταξιδιωτικές πληροφορίες», 16 «επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση», 17 «αποζημίωση κομίστρου», 18 «συνδρομή» και 28 «πρότυπα ποιότητας των υπηρεσιών».

Για το ζήτημα, η κυρία Τσιαπαρίκου αναφέρει τα εξής: «Ο συνεχώς διογκούμενος όγκος παραπόνων από τους επιβάτες των συγκεκριμένων δρομολογίων, έχει κινητοποιήσει την Αρχή εδώ και αρκετούς μήνες. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ως Υπεύθυνος Φορέας Επιβολής του ΕΚ 1371/2007, θεωρεί, απαράβατο το δικαίωμα των επιβατών να μπορούν να προγραμματίζουν την καθημερινή τους μετακίνηση, η οποία αποτελεί κοινωνικό αγαθό, χωρίς εμπόδια και καθυστερήσεις. Ο σεβασμός των δικαιωμάτων των επιβατών είναι κέρδος για τον Σιδηρόδρομο, τις Μεταφορές και τη χώρα. Αντίθετα, η συσσωρευμένη δυσαρέσκεια ενδέχεται να αποθαρρύνει τους πολίτες να επιλέγουν το τρένο ως μέσο μετακίνησης τους, σε μία κρίσιμη μάλιστα χρονική συγκυρία, όπου οι στόχοι της Πράσινης Συμφωνίας και η Κλιματική Κρίση, θέτουν την αύξηση του επιβατικού σιδηροδρομικού έργου στην κορυφή των προτεραιοτήτων για τη σχεδιαζόμενη απανθρακοποίηση των Μεταφορών».

Η σύμβαση

Οπως έχει πει επανειλημμένως ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ένα από τα θετικά σημεία της νέας σύμβασης, είναι ότι για πρώτη φορά περιλαμβάνει ρήτρες και ποινές μη εκτέλεσης δρομολογίων.

Ωστόσο το τοπίο με την υποκατάσταση των σιδηροδρομικών δρομολογίων με οδικά παραμένει σχετικά θολό.

Το «ethnos.gr» ρώτησε και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εάν ύστερα και από την παρέμβαση της ΡΑΣ εκτιμά ότι η Hellenic Train εξακολουθεί να τηρεί τους όρους της υπογραφείσας σύμβασης, χωρίς ωστόσο μέχρι τώρα να λάβει κάποια απάντηση.

Υπενθυμίζεται ότι βάσει της εν λόγω σύμβασης, το ποσό της επιδότησης ορίζεται ότι θα μειώνεται ετησίως ή ανά εξάμηνο ανάλογα με τις επιβληθείσες ποινές για δρομολόγια που δεν πραγματοποιήθηκαν με ευθύνη του παρόχου εκτός εάν έχουν αντικατασταθεί από άλλα σιδηροδρομικά δρομολόγια ακόμα και από δρομολόγια που εκτελέστηκαν με άλλα μέσα (π.χ. λεωφορεία).

Ωστόσο αυτό, παρότι προβλέπεται, δεν μπορεί να είναι η νόρμα που θα ακολουθεί ο πάροχος και θα πρέπει να εξηγηθεί στους επιβάτες σε ποιο σημείο μπαίνει μια κόκκινη γραμμή.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι το Ελληνικό Δημόσιο έχει ήδη αποδεχτεί και μια σειρά επιδοτούμενων δρομολογίων να εκτελούνται εκ προιμίου με λεωφορεία αντί για τρένα και συγκεκριμένα το Κιάτο – Πάτρα, το Δράμα – Ξάνθη (καθημερινά ένα ζεύγος δρομολογίων), Τιθορέα – Οινόη (καθημερινά 1 ζεύγος δρομολογίων), Λειανοκλάδι – Λαμία (καθημερινά 4 ζεύγη δρομολογίων) και Καστελόκαμπός Ακταίο – Αγιος Βασίλειος (καθημερινά 17 ζεύγη δρομολογίων).

Πηγή: ethnos.gr

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -spot_img
- Advertisment -spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

- Advertisment -