11.4 C
Athens
1 Ιουλίου 2022
spot_img
ΑρχικήΚΟΙΝΩΝΙΑΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣυμπαραστάτης του Δημότη και των Επιχειρήσεων στους ΟΤΑ

Συμπαραστάτης του Δημότη και των Επιχειρήσεων στους ΟΤΑ

- Advertisement -
- Advertisement -

Συμπαραστάτης ΔημότηΝέους θεσμούς εισάγει στη λειτουργία των Δήμων ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, θεσμοί οι οποίοι δεν έχουν προβληθεί όσο θα έπρεπε και οι οποίοι, ωστόσο, θεωρούνται σημαντικοί τόσο για να υπάρχει έλεγχος στους ΟΤΑ όσο και για να εξυπηρετούνται οι πολίτες στον τόπο που διαμένουν στις συναλλαγές που θα έχουν με Δήμους και περιφέρειες.

- Advertisement -
- Advertisement -

Συμπαραστάτης του Δημότη και των Επιχειρήσεων

Ο θεσμός του συμπαραστάτη του Δημότη και των Επιχειρήσεων δημιουργείται σε κάθε δήμο ή περιφέρεια. Στόχος είναι η μείωση της κακοδιοίκησης και η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη, αλλά και των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται εντός των ορίων της συγκεκριμένης περιοχής. Ο Συμπαραστάτης θα δέχεται καταγγελίες πολιτών για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ενώ σε διάστημα 30 ημερών θα πρέπει να έχει απαντήσει στην υπόθεση που του έχει υποβληθεί.

Η επιλογή του γίνεται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με μυστική ψηφοφορία, απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία των 2/3 του συνόλου των μελών του και είναι πρόσωπο «εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας». Η διαδικασία επιλογής του πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα σε δυο μήνες από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών.
 Ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης δεν μπορεί να επιλεγεί αιρετός δήμου, περιφέρειας ή βουλευτής. Η θητεία του ακολουθεί τη θητεία των δημοτικών αρχών και λαμβάνει αντιμισθία ισόποση με την αντιμισθία του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου.

Όπως ορίζει το νομοσχέδιο, η λειτουργία του θα είναι επικουρική εκείνης του Συνηγόρου του Πολίτη. Θα συντάσσει έκθεση στην οποία, εκτός των άλλων, θα υπάρχουν και οι ειδικές προτάσεις για την επίλυση των προβλημάτων σε πρακτικό επίπεδο που έχουν εντοπιστεί.

Ο «Συμπαραστάτης του Δημότη» στην Ευρώπη

Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης έχει αξιόλογη πορεία σε χώρες της δυτικής αλλά και της ανατολικής Ευρώπης.

Στην Αγγλία υπάρχει ο θεσμός του Local Gonvernment Ombudsman όμως ο ρόλος του, εκφυλίσθηκε στη εξυπηρέτηση των συμφερόντων των επιχειρηματιών. 
Ο θεσμός αυτός έχει δεχθεί έντονη κριτική, αφού τα 2/3 των προσφευγόντων είναι δυσαρεστημένο και υπάρχουν κατηγορίες κυρίως για συγκάλυψη παρανομιών από τους τοπικούς συνηγόρους και αμφισβήτηση της ανεξαρτησίας τους απέναντι στα δημοτικά συμβούλια, αλλά και για αδιαφάνεια, αφού π.χ. το 2004-2005 υπήρξε δημοσιοποίηση πορισμάτων μόλις επί του 1.71% των υποθέσεων που χειρίστηκαν οι συνήγοροι.

Στην Ολλανδία ο Συνήγορος του Δημότη σε πόλεις της λειτουργεί με πολύ καλή διαδικτυακή παρουσία από όπου και καλεί τους δημότες να υποβάλλουν την καταγγελία τους διαδικτυακά και δημοσιεύει τα πορίσματα στην ιστοσελίδα του, φυσικά με απάλειψη των προσωπικών δεδομένων. Τα στελέχη του γραφείου του Συνηγόρου του Δημότη συλλέγουν καταγγελίες σε γραπτή και τηλεφωνική μορφή ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τις οποίς εξετάζουν καταγγελίες και οργανώνουν την διαμεσολάβηση με τις δημοτικές υπηρεσίες, για την επίλυση των παραπόνων. Αυτά τα άτομα επισκέπτονται τις δημοτικές υπηρεσίες για την εξεύρεση λύσεων στα προβλήματα που έχουν καταγγελθεί.

Στην Ιταλία, σε κάθε περιφέρεια, πόλη και περιοχή υπάρχουν τοπικοί μεσολαβητές διοίκησης, οι Difensori civici regionali. Δεν υπάρχει όμως Συνήγορος του Πολίτη σε εθνικό επίπεδο.

Στην Βουλγαρία, από το 1998 υπάρχει ο αντίστοιχος θεσμός σε επίπεδο δήμου. Αποστολή του Δημοτικού Μεσολαβητή είναι η εξέταση καταγγελιών που υποβάλλουν φυσικά πρόσωπα, ανεξάρτητα από την ιθαγένειά τους, καθώς και νομικά πρόσωπα και οργανισμοί, εναντίον παράνομων και παράλογων πράξεων των δημοτικών αρχών, παραβιάσεων δικαιωμάτων, καταστρατήγησης διαδικασιών, αδικιών, καθυστερήσεων, προσβολής της αξιοπρέπειας των πολιτών.

Ειδική υπηρεσία εποπτείας

Στον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ θεσμοθετείται επίσης η ίδρυση μιας ειδικής και αυτοτελούς υπηρεσίας εποπτείας των ΟΤΑ, η οποία θα ονομάζεται Ειδική Υπηρεσία Εποπτείας και θα ηγείται ειδικός γραμματέας. Η στελέχωσή της θα γίνει με ειδικό επιστημονικό προσωπικό, αλλά και με υπαλλήλους ιδιαίτερων προσόντων που θα μεταταγούν σε αυτή. Στην υπηρεσία αυτή θα εντάσσεται και το συμβούλιο που θα είναι αρμόδιο για την επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων στους αιρετούς και θα αποτελείται κατά πλειοψηφία από τοπικούς δικαστές.

Ο έλεγχος θα ενισχυθεί επίσης με σώμα ενός ειδικού ηλεκτρονικού συστήματος τύπου taxis που θα δημιουργηθεί στο υπουργείο Εσωτερικών. Έτσι θα υπάρχει η δυνατότητα μέσω της βάσης δεδομένων να αποτυπώνεται η κατάσταση των οικονομικών του πρώτου και του δεύτερου βαθμού και ταυτόχρονα θα καταχωρίζονται όλα τα στατιστικά στοιχεία της πολιτικής και οικονομικής ανάπτυξης των ΟΤΑ. Αποτέλεσμα, το υπουργείο Εσωτερικών θα ελέγχει ανά πάσα στιγμή τα έσοδα, τα έξοδα, τις οικονομικές υποχρεώσεις, τις επενδύσεις, τη ρευστότητα, τα κόστη σε κάθε δήμο και κάθε περιφέρεια.

e-ΚΕΠ

Τέλος, μαζί με τα περίπου 1.000 ΚΕΠ που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα θα δημιουργηθούν 1.200 e-ΚΕΠ που θα λειτουργούν σε χωριά και γειτονιές ανάλογα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης του πληθυσμού. Μέσω των ηλεκτρονικών ΚΕΠ θα παρέχονται συγκεκριμένες υπηρεσίες και ειδικά προϊόντα σε πολίτες και επιχειρήσεις, οι οποίοι θα εξυπηρετούνται από ένα σημείο και δεν θα χρειάζεται να υποβάλλουν χαρτιά και αιτήματα σε διαφορετικές υπηρεσίες.

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -spot_img
- Advertisment -spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

- Advertisment -