11.4 C
Athens
21 Απριλίου 2021
Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ Πόρισμα Κοντιάδη για την τοπική Αυτοδιοίκηση: ποιες αρμοδιότητες προτείνει να μεταφερθούν σε...

Πόρισμα Κοντιάδη για την τοπική Αυτοδιοίκηση: ποιες αρμοδιότητες προτείνει να μεταφερθούν σε Δήμους και Περιφέρειες

- Advertisement -

Ανάθεση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στις Περιφέρειες και της Παιδείας στους Δήμους προτείνει, μεταξύ, άλλων το πόρισμα Κοντιάδη για την αποκέντρωση του κράτους

- Advertisement -

Η έκθεση της Επιτροπής Κοντιάδη, την οποία παρουσίασε αποκλειστικά Το Βήμα της Κυριακής αποτελεί μια σοβαρή βάση συζήτησης, έναν οδικό χάρτη για ριζική αποκέντρωση του κράτους, αφού προτείνει μεγάλης έκτασης μεταφορά αναπτυξιακών αρμοδιοτήτων από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις στις αιρετές περιφέρειες.

- Advertisement -
- Advertisement -

Προτείνεται επίσης η μεταφορά σημαντικών λειτουργιών και αρμοδιοτήτων στο πεδίο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) και της Δημόσιας Υγείας προς τη δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση, αλλά και η μεταφορά συγκεκριμένων λειτουργιών και αρμοδιοτήτων στο πεδίο της εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση.

Οι αρμοδιότητες για την ανάπτυξη

Ως προς τις αρμοδιότητες που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον αναπτυξιακό ρόλο που έχουν αναλάβει οι αιρετές περιφέρειες μετά τον «Καλλικράτη», το πόρισμα Κοντιάδη εισηγείται μεγάλης έκτασης μεταφορά αρμοδιοτήτων από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις στις Περιφέρειες, με αιχμή του δόρατος τη μεταφορά των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων.

Όπως αναφέρει το πόρισμα, οι εκτελεστικές αρμοδιότητες θα πρέπει να περιέρχονται είτε στις αποκεντρωμένες μονάδες του κράτους, είτε στους δύο βαθμούς Αυτοδιοίκησης. Βασικό κριτήριο είναι ότι όλες οι εκτελεστικές αρμοδιότητες (και όχι μόνο μέρος αυτών) που επιφυλάσσονται υπέρ του κράτους θα πρέπει να αποδίδονται στην κρατική περιφερειακή διοίκηση, εφόσον, επιπρόσθετα, αποτελούν και το κατάλληλο χωρικό επίπεδο άσκησής τους. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, οι αρμοδιότητες αυτές θα πρέπει να περιέλθουν στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Ανάθεση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας στις Περιφέρειες και δημιουργία δικτύων

Το πόρισμα Κοντιάδη κρίνει επιβεβλημένη την ανάθεση των δημόσιων δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) στη δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση. Παράλληλα προτείνεται η δημιουργία δικτύων τα οποία θα μεταφερθούν ώστε να σταματήσει ο κατακερματισμός της Πρωτοβάθμιας Υγείας.

Τα ΔΠΦΥ χρηματοδοτούνται μέσω κλειστού σφαιρικού προϋπολογισμού και στη συνέχεια αποζημιώνουν τους συμμετέχοντες με μισθό (διευθυντικά στελέχη πλήρους απασχόλησης), με αποζημίωση κατά κεφαλήν για τους γενικούς οικογενειακούς γιατρούς ή συμβόλαια για τους ειδικούς γιατρούς.

Το μάνατζμεντ των δικτύων μπορεί να αναληφθεί από τις αιρετές περιφέρειες με εξαίρεση την επιλογή του μόνιμου προσωπικού, που ανήκει στον Ειδικό Κλάδο Λειτουργών ΠΦΥ (γιατροί και νοσηλευτές), την έκδοση κατευθυντήριων οδηγιών για την άσκηση κλινικών πρακτικών και παρεμβάσεων Δημόσιας Υγείας και την αξιολόγηση και πιστοποίηση της λειτουργίας των ΔΠΦΥ.

Συμμετοχή των Δήμων κατά 20% στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών

Η Επιτροπή προτείνει να εκχωρηθούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση αρμοδιότητες διαχείρισης των σχολικών μονάδων. Επίσης προτείνεται, για πρώτη φορά, η μεταφορά στην τοπική Αυτοδιοίκηση ενός περιορισμένου μέρους των αρμοδιοτήτων που άπτονται αυτής καθαυτής της εκπαιδευτικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων (εκπαιδευτικός σχεδιασμός σε τοπικό επίπεδο).

Συγκεκριμένα, οι Δήμοι θα έχουν το σύνολο της λειτουργίας και την κατανομή των πόρων (εξαιρουμένης της μισθοδοσίας του διδακτικού προσωπικού) των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Παράλληλα ο πρώτος βαθμός Αυτοδιοίκησης (δήμοι) θα έχει τη δυνατότητα να διαμορφώνει το 20% του σχολικού προγράμματος σπουδών, με το 80% να παραμένει στην κεντρική διοίκηση (υπουργείο Παιδείας).

Η πρόταση μεταφέρει στην τοπική Αυτοδιοίκηση τις αρμοδιότητες που αφορούν τη διά βίου μάθηση (μετα-δευτεροβάθμια αρχική και συνεχιζόμενη επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, καθώς και γενική εκπαίδευση ενηλίκων), αφήνοντας στην κεντρική κυβέρνηση την αρμοδιότητα της διαμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου και της στρατηγικής κατεύθυνσης των εν λόγω δημόσιων πολιτικών.

Σημειώνεται ότι τα θέματα προσλήψεων, υπηρεσιακών μεταβολών και μισθοδοσίας, καθώς και κάθε άλλο θέμα που αφορά τους εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εξακολουθούν να αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα του υπουργείου Παιδείας, όπως ισχύει σήμερα.

- Advertisement -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -
- Advertisment -

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

- Advertisment -