KARTERIS KENTRIKIKARTERIS KENTRIKI
Out Loud:
Πρωτιά... ζέστης

ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ

6ο Γυμνάσιο Πετρούπολης: Οι μαθητές μπαίνουν μπροστά για τη σωτηρία του Ποικίλου Όρους

09/06/2023 06:54
Ανανεώθηκε 09/06/2023 07:00
6 '
6ο Γυμνάσιο Πετρούπολης: Οι μαθητές μπαίνουν μπροστά για τη σωτηρία του Ποικίλου Όρους
ΕΛΤΑΕΛΤΑ
ΙΝΕΠΑΚΙΝΕΠΑΚ

    Με πρωτοβουλία της φιλολόγου Παναγιώτας Αλεξοπούλου και της γεωπόνου-τεχνολόγου Αθηνάς Καραντίνου, οι μαθητές πραγματεύτηκαν το ζήτημα του Περιβάλλοντος. Επίκεντρο του ενδιαφέροντος υπήρξε ο ορεινός όγκος του Ποικίλου Όρους στο τμήμα που ανήκει στον δήμο Πετρούπολης.

    Στο πλαίσιο συμμετοχής σε καινοτόμες εκπαιδευτικές δραστηριότητες και προγράμματα, το 6ο Γυμνάσιο Πετρούπολης ανέλαβε κατά το τρέχον διδακτικό έτος να υλοποιήσει το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connect,  ένα τριετές έργο που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας Horizon 2020 της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του “Science with and for Society” (SwafS).

    LOUMAKIS ORIZONTIALOUMAKIS ORIZONTIA
    TELETES THOMAS ORIZONTIATELETES THOMAS ORIZONTIA

    Μέσω του Connect εκατοντάδες σχολικές μονάδες σε Ευρώπη (αλλά και Αφρική και Νότια Αμερική) δημιουργούν ένα δίκτυο συνεργασίας και αλληλεπίδρασης, ανταλλάσσοντας καλές πρακτικές στο χώρο της Έρευνας και Καινοτομίας, κινητοποιώντας έτσι τους μαθητές να ακολουθήσουν μια καριέρα στο χώρο της επιστήμης. Επικεντρώνονται σε θέματα όπως:

    • Υγεία & Διατροφή

    • Τεχνολογίες

    • Ενέργεια

    •Περιβάλλον

    • Επιστήμη – Κοινωνία     

    (βλ. https://europe.pdekritis.gr/archives/1635)

    Το σχολείο, με πρωτοβουλία της φιλολόγου Παναγιώτας Αλεξοπούλου και της γεωπόνου-τεχνολόγου Αθηνάς Καραντίνου πραγματεύτηκε το ζήτημα του Περιβάλλοντος, υλοποιώντας το σενάριο του Connect «Γνωρίζω τον φυσικό πλούτο του τόπου μου: αειφόρες περιβαλλοντικές και μυθολογικές διαδρομές». Το  επίκεντρο του ενδιαφέροντος υπήρξε ο ορεινός όγκος του Ποικίλου Όρους στο τμήμα που ανήκει στον δήμο Πετρούπολης.

    Ως μέθοδος επιλέχθηκε η ομαδοσυνεργατική, στο πλαίσιο της ερευνητικής- ανακαλυπτικής μάθησης, με ενθάρρυνση της πρωτοβουλίας και της έρευνας σε πραγματικές καταστάσεις (στο πεδίο). Το πρόγραμμα αρθρώθηκε σε τρεις φάσεις.

    ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ

    Καταρχάς οι ομάδες των μαθητών συνεργάστηκαν δια ζώσης ή εξ αποστάσεως διερευνώντας ψηφιακές ή έντυπες πηγές και συζητώντας με τις οικογένειές τους για τα προβλήματα της περιοχής. Εν συνεχεία δημιούργησαν παρουσιάσεις για να ενημερώσουν τους συμμαθητές τους για πέντε βασικά ζητήματα:

    • σπάνια χλωρίδα του όρους
    • άγρια πανίδα (πτηνά, θηλαστικά, ερπετά)
    • ανθρώπινες παρεμβάσεις μεγάλης κλίμακας (π.χ. λατομεία)
    • σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος
    • προβλήματα και κίνδυνοι

    ΜΑΘΑΙΝΩ

    Στην αμέσως επόμενη φάση οι καθηγήτριες απευθύνθηκαν σε ειδικούς επιστήμονες αλλά και σε φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης που προσκλήθηκαν στο σχολείο  προκειμένου οι πρώτοι να ενημερώσουν με υπευθυνότητα τους μαθητές για ζητήματα σχετικά με το αντικείμενο της έρευνάς τους και οι δεύτεροι  να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με τη διαχείριση του Όρους, την πηγή των προβλημάτων που αντιμετωπίζει και τις δράσεις που σχεδιάζει η πολιτεία για τη διαφύλαξη και σωτηρία της χλωρίδας και πανίδας του.

    Πρώτα η κ. Αθηνά Καραντίνου (γεωπόνος)

    Στη συνέχεια μετέβη στο σχολείο κλιμάκιο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου με επιστήμονες και εκπροσώπους του δήμου. Ειδικότερα η κ. Σασσάλου (γεωπόνος – τεχνολόγος)

    • ανέδειξε τη μοναδικότητα του Ποικίλου Όρους από πλευράς οικοσυστημάτων

    ενώ η κ. Ξυδιά (τοπογράφος – μηχανικός) ενημέρωσε

    • για τη χαρτογραφία και την αποτύπωση του γεωγραφικού χώρου και ενθάρρυνε τους  μαθητές να δοκιμάσουν τα ειδικά όργανα τοπογραφικών μετρήσεων που είχαν μεταφέρει στον χώρο.

    Από την πλευρά της αυτοδιοίκησης ο Αντιδήμαρχος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου

    • απάντησε σε ερωτήσεις των παιδιών για ζητήματα που είχαν ανακύψει κατά την έρευνά τους
    • και ανέπτυξε το πρόγραμμα του δήμου για συντήρηση και ανάδειξη του Όρους στο άμεσο μέλλον, αλλά και για την προστασία του από πυρκαγιές κατά την καλοκαιρινή περίοδο. (http://6gym-petroup.att.sch.gr/autosch/joomla15/index.php/)

    Κλήθηκαν επίσης και εκπρόσωποι της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης οι οποίοι

    • εξήγησαν στους μαθητές τη σημασία της διαχείρισης των απορριμμάτων και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται γι’ αυτό.

    Τέλος με τη βοήθεια του υπευθύνου του Αναπτυξιακού Συνδέσμου Δυτικής Αθήνας (ΑΣΔΑ), πραγματοποιήθηκε Έρευνα στο Πεδίο ώστε οι μαθητές να έρθουν σε άμεση επαφή με την χλωρίδα και το περιβάλλον του βουνού και να μάθουν για

    • τις εργασίες αναδασώσεων και παρεμβάσεων σε ζητήματα διατήρησης της βιοποικιλότητας
    • τις ανθρώπινες παρεμβάσεις πρωτογενείς και δευτερογενείς και τις θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις τους
    • τα προβλήματα φυτοπαθολογίας, ασθενειών και τα προβλήματα που δημιουργούν
    • το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής και την επίδρασή του στη βλάστηση του Ποικίλου Όρους
    • τρόπους προσανατολισμού στο χώρο με χάρτες και GPS(κινητά) ή πυξίδες
    • τον προσδιορισμό γεωγραφικών θέσεων ιστορικής σημασίας από την αρχαιότητα ως τη σύγχρονη εποχή.

    (http://6gym-petroup.att.sch.gr/autosch/joomla15/index.php/activities/)

    ΔΡΩ

    Κατά την έρευνα στο πεδίο οι μαθητές εντόπισαν τα διαφορετικά είδη δέντρων, τα πανέμορφα και σπάνια αγριολούλουδα, βότανα και βρώσιμα φυτά, αλλά διαπίστωσαν και τη συσσώρευση απορριμμάτων και μπάζων, ακόμα και επίπλων σε αρκετά σημεία, την ύπαρξη ορισμένων εγκαταλελειμμένων εγκαταστάσεων που καταρρέουν και τις εκτάσεις με καμένα δέντρα από τις πρόσφατες πυρκαγιές.

    Αποφάσισαν, λοιπόν, να αναλάβουν μια σειρά από δράσεις:

    • Κατέγραψαν με χρήση εφαρμογών των κινητών τους τα είδη χλωρίδας που εντόπισαν, δημιουργώντας ένα ψηφιακό φυτολόγιο και υιοθετώντας με τον  τρόπο τους αυτόν τον φυτικό πλούτο.
    • Μελέτησαν τους χάρτες του δήμου, σχεδίασαν και κατασκεύασαν ένα πρόπλασμα / μακέτα του Ποικίλου Όρους με τη βλάστηση και το ανάγλυφο που το χαρακτηρίζουν.
    • Προχώρησαν στο σχεδιασμό και την κατασκευή επιτραπέζιου παιχνιδιού που παίζεται με πιόνια, ζάρι και κάρτες ερωτήσεων σχετικά με τα θέματα τα οποία πραγματεύτηκαν.
    • Μετά από αίτημά τους στον Δήμο οι μαθητές ζήτησαν και έλαβαν 15 μικρούς κάδους ανακύκλωσης για τοποθέτηση σε κάθε τάξη, όπως και σε άλλα σημεία του κτιρίου, περιορίζοντας με αυτό τον τρόπο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του σχολείου μας.
    • Ανέλαβαν να πραγματοποιήσουν μια δημόσια δράση προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν περιβαλλοντικά τόσο την μαθητική όσο και την ευρύτερη κοινότητα πολιτών της περιοχής: σχημάτισαν με τις σχολικές τους τσάντες το μήνυμα ΣΩΣΤΕ ΤΟ ΠΟΙΚΙΛΟ στο προαύλιο του σχολείου, επισημαίνοντας ότι η σωτηρία αυτού του μοναδικού πνεύμονα πρασίνου της Δυτικής Αθήνας είναι ένα διακύβευμα που απαιτεί τη συνολική προσπάθεια και τη συστράτευση όλων, καθώς βάλλεται από πολλές πλευρές.
    • Φωτογράφισαν και τύπωσαν το παραπάνω μήνυμα σε αφίσα την οποία ανάρτησαν σε όμορα σχολικά συγκροτήματα και σε δημοτικά κτίρια προκειμένου να υπάρξει διάχυση στην κοινότητα και ενθάρρυνση της ενεργού πολιτότητας των κατοίκων της περιοχής. (http://6gym-petroup.att.sch.gr/autosch/joomla15/index.php/activities/)
    • Έκαναν γνωστές τις δράσεις τους μέσω σχετικών αναρτήσεων στην ιστοσελίδα του σχολείου, αλλά και μέσω της δημοσίευσής τους στον τοπικό τύπο.
    • Η συνολική δράση θα παρουσιαστεί στο τέλος του σχολικού έτους στην ευρύτερη κοινότητα (γονείς, φορείς) στο πλαίσιο της παρουσίασης των πολιτιστικών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων.

    Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που ωφέλησε πολλαπλά τους μαθητές, τους ενδυνάμωσε ως άτομα και ως μελλοντικούς πολίτες, τους βοήθησε να εξερευνήσουν τις δυνατότητές τους και να δομήσουν την ατομική τους ταυτότητα, ανέδειξε τα πλεονεκτήματα της συνεργασίας και συνέβαλε στην αναθεώρηση της στάσης τους απέναντι στην εφαρμογή της Φυσικών Επιστημών στην καθημερινή ζωή. Τέλος, προέβαλε τις αρχές του Ανοιχτού Σχολείου, συνδέοντας την εκπαίδευση με πραγματικά και ουσιαστικά ζητήματα της καθημερινότητας, πάντα σε διάδραση με την υπόλοιπη κοινότητα και με διάχυση των αποτελεσμάτων στο κοινωνικό σύνολο.

    MYSTERY POT PROTIMYSTERY POT PROTI
    Κοινοποιήστε την ανάρτηση: