KARTERIS KENTRIKIKARTERIS KENTRIKI

ΑΧΑΡΝΕΣ

Αυτός είναι ο σχεδιασμός για την ενίσχυση της ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο

15/01/2025 10:21
Ανανεώθηκε 15/01/2025 12:21
3 '
Robert Owen-Wahl|Pixabay
ΕΛΤΑΕΛΤΑ
ΙΝΕΠΑΚΙΝΕΠΑΚ

Η ίδρυση ενός εξειδικευμένου σώματος της Ελληνικής Αστυνομίας με αποκλειστική ευθύνη την ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, καθώς και της Γραμμής 1 του Μετρό της Αθήνας, περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό της κυβέρνησης για το νέο έτος, σύμφωνα με δηλώσεις αρμόδιων στελεχών.

LOUMAKIS ORIZONTIALOUMAKIS ORIZONTIA
TELETES THOMAS ORIZONTIATELETES THOMAS ORIZONTIA

Παρόλο που ανάλογες πρωτοβουλίες είχαν προταθεί στο παρελθόν, η αυξανόμενη συχνότητα και σοβαρότητα των δολιοφθορών στο σιδηροδρομικό δίκτυο αναδεικνύει την ανάγκη για έναν νέο και πιο αποτελεσματικό σχεδιασμό. Στο παρελθόν, οι κλοπές εστίαζαν κυρίως σε αχρησιμοποίητες σιδηροτροχιές, αλλά πλέον στόχος γίνονται συχνά τα σύγχρονα και ακριβά συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που εγκαθίστανται στις γραμμές, με σκοπό την απόσπαση χαλκού από τα καλώδιά τους. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η γραμμή Άνω Λιόσια – Κιάτο του Προαστιακού, όπου το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης έχει κλαπεί ολοσχερώς, αναμένοντας την προκήρυξη διαγωνισμού για την αντικατάστασή του.

Επιπλέον, παρατηρούνται περιστατικά πιο οργανωμένων και περίεργων δολιοφθορών, όπως αυτές που συμβαίνουν στο δίκτυο του Προαστιακού της Αθήνας. Κατά την άνοιξη του 2023, κάμερες κατέγραψαν καλά εξοπλισμένα άτομα να καταστρέφουν καλώδια σηματοδότησης, προκαλώντας σοβαρές διακοπές στη λειτουργία του δικτύου. Τον Νοέμβριο του ίδιου έτους, άγνωστοι προκάλεσαν πυρκαγιά στον Υποσταθμό Υψηλής Τάσης Αχαρνών, διακόπτοντας την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Αχαρνές – Τιθορέα.

Ο ΟΣΕ καταβάλλει σημαντικά ποσά για τη φύλαξη του δικτύου μέσω ιδιωτικών εταιρειών ασφαλείας που χρησιμοποιούν φύλακες, περιπολίες, κάμερες και drone. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται σε περιοχές με υψηλή παραβατικότητα, όπως η Θήβα, όπου πέρα από δολιοφθορές σημειώνονται και επιθέσεις κατά τρένων.

Αντίστοιχα, στο δίκτυο της Γραμμής 1 του Μετρό, το οποίο λόγω της επίγειας διαδρομής του είναι πιο ευάλωτο, χρησιμοποιούνται drone για την ασφάλεια, με κόστος που ξεπερνά το 1,5 εκατ. ευρώ ετησίως. Παράλληλα, ενισχύεται η περίφραξη της γραμμής, ενώ το σχέδιο «Αριάδνη» έχει συνεισφέρει στην εξιχνίαση περιστατικών κλοπών και βανδαλισμών.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι το Σώμα Αστυνομίας Σιδηροδρόμων θα τεθεί σε λειτουργία εντός του 2025. Όπως τόνισε, θα πρόκειται για ειδικό τμήμα της Αστυνομίας και όχι για κάποια ιδιωτική εταιρεία ασφάλειας. Το σώμα αυτό θα έχει την αποκλειστική ευθύνη της επιτήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου του Προαστιακού και της Γραμμής 1 του Μετρό.

Ωστόσο, παραμένει ασαφές αν το νέο αυτό σώμα θα καλύψει και λεωφορειακές γραμμές, όπου τα προβλήματα είναι επαναλαμβανόμενα, όπως στην περιοχή Νεόκτιστα Ασπροπύργου, όπου δρομολόγια διακόπηκαν λόγω συνεχών επιθέσεων.

Η στελέχωση του σώματος αποτελεί βασική πρόκληση, δεδομένων των περιορισμένων πόρων και της εμπειρίας από προηγούμενες πρωτοβουλίες, όπως η Πανεπιστημιακή Αστυνομία. Παρ’ όλα αυτά, το παράδειγμα της μόνιμης φύλαξης του Μετρό Θεσσαλονίκης από 65 αστυνομικούς αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας για την επιτυχία του εγχειρήματος.

https://www.athenstransport.com

MYSTERY POT PROTIMYSTERY POT PROTI
Κοινοποιήστε την ανάρτηση: