KARTERIS KENTRIKIKARTERIS KENTRIKI

ΑΧΑΡΝΕΣ

Έρευνα: Πόσο έχει επηρεάσει τις γυναίκες των Αχαρνών η οικονομική κρίση

02/11/2016 14:39
5 '
γυναίκες
ΕΛΤΑΕΛΤΑ
ΙΝΕΠΑΚΙΝΕΠΑΚ

Οι βαθιές αλλαγές και οι εναλλακτικές πρακτικές τις οποίες επέλεξαν οι γυναίκες του δήμου Αχαρνών για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της κρίσης, αποτυπώνονται στην έρευνα της Δρ. Αναστασίας Παμουκτσόγλου, Αν. γραμματέας ΠΔΣ και γενική γραμματέας ΕΓΕ Αχαρνών.

LOUMAKIS ORIZONTIALOUMAKIS ORIZONTIA
TELETES THOMAS ORIZONTIATELETES THOMAS ORIZONTIA

Μία από τις βασικές τάσεις που διαπιστώθηκε είναι η διαρκής πτωτική τάση της κατανάλωσης, των βασικών αγαθών καθώς το 82% απαντά πως μεταθέτει καταναλωτικές δαπάνες που δεν επείγουν και συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές μείωσε τις επιλογές προϊόντων και αναγκών παντοπωλείου, διατροφής και εστίασης (δηλαδή οι δαπάνες που σχετίζονται με τη διατροφή).

Τα στοιχεία της έρευνας

Σκοπός της έρευνας ήταν α) να αποτυπώσει την υφιστάμενη κατάσταση ως προς την καταναλωτική συμπεριφορά των γυναικών στην υπάρχουσα κατάσταση όπως διαμορφώθηκε από την οικονομική κρίση των τελευταίων ετών ,

β)  να προσδιορίσει το ρόλο τους στη διαμόρφωση καταναλωτικής κουλτούρας, μέσα στην οικογένεια, ιδιαίτερα σε μια περιοχή όπως ο Δήμου Αχαρνών,  όπου τα ποσοστά ανεργίας είναι εξαιρετικά υψηλά.

Παρακάτω παρουσιάζονται τα αποτελέσματα  εμπειρικής έρευνας στην περιοχή του Δήμου Αχαρνών, το 2014 -2016, σε 224 έγγαμες γυναίκες, ηλικίας 29-65 ετών.

  • Το 65% των ερωτώμενων αναγνωρίζει ως πρόσφατη ευθύνη, την αποτελεσματικότερη κάλυψη των οικογενειακών καταναλωτικών αναγκών, καθώς όπως μας είπαν «διαθέτουν χρόνο», «ο σύζυγος αποφάσισε ότι αυτές κάνουν καλύτερο κουμάντο», « πηγαίνω σχεδόν κάθε μέρα στο σουπερμάρκετ για τις προσφορές», «είμαι μόνη μου».
  • Η πλειονότητα των γυναικών απαντά σε ποσοστό 76%, πως εκείνες αποφασίζουν για την κάλυψη των καταναλωτικών αναγκών του νοικοκυριού.
  • Μόνο το 45% των γυναικών, παραδέχεται πως ο σύζυγος ορίζει το γενικό πλαίσιο της κατανάλωσης των βασικών αναγκών.
  • Το 92% των ερωτώμενων γυναικών, απαντά πως αντιλαμβάνεται τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, στο προϋπολογισμό και την ευημερία του νοικοκυριού της
  • Το 88% των συμμετεχόντων απαντά πως μειώνει τις καταναλωτικές του δαπάνες σε επίπεδο νοικοκυριού

Οι γυναίκες του δείγματος προσπαθούν να αγοράσουν βασικά αγαθά τα οποία δεν μπορούν περικοπούν, αξιοποιώντας προσφορές και εκπτώσεις, ενώ κάποιες επιλέγουν φθηνότερα προϊόντα (π.χ. κοτόπουλο αντί για μοσχάρι). Ουσιαστικά, η  πλειοψηφία (79%) των ερωτώμενων προσανατολίζεται σε αγορές «που αξίζουν τα λεφτά τους» και η επιλογή των τροφίμων γίνεται με κριτήριο 45% την τιμή του και μόλις 28,6% την ποιότητά του.

Και τέλος το  68,7% των ερωτώμενων γυναικών  απαντά πως φροντίζει να μην πετά τρόφιμα και μαγειρεμένα φαγητά, αλλά να τα «ανακυκλώνει» δηλαδή  τα προσφέρει σε άλλη μορφή.

Το 53% των ερωτώμενων γυναικών απαντά πως μαγειρεύει πιο ευέλικτα και αυτοσχεδιάζει περισσότερο στην κουζίνα με σκοπό την οικονομία.

Η πλειοψηφία των γυναικών -καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα μας  δηλώνουν ότι σε ότι αφορά :

Α) την ένδυση – υπόδηση μείωσαν τις δαπάνες κατά 82%, αναφέρουν δε ότι κυρίως αγοράζουν για τα παιδιά ή τα εγγόνια τους. Ενδιαφέρον έχει η αναφορά τους για αγορές από στοκ ή δεύτερο χέρι ή ανακυκλώνουν δικά τους ή ρούχα συγγενισσών τους.

Β) σε ότι αφορά την θέρμανση της οικίας το 61,4% δηλώνει ότι την έχει μειώσει χρησιμοποιώντας εναλλακτικούς τρόπους όπως: καυσόξυλα για το τζάκι ή φυσικο αερίο.

Όσες δε κατοικούν σε πολυκατοικία, περίπου το 48% των ερωτηθέντων, έχουν επιλέξει τη χρήση του αιρκοντίσιον.

Γ) Η ανανέωση του οικιακού εξοπλισμού των νοικοκυριών σύμφωνα με τις γυναίκες του δείγματος έχει μειωθεί αισθητά ( 33,8% ).

Το 29% των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνει ότι μείωσε τα είδη καθαριότητας, προτιμώντας προϊόντα μη διαφημιζόμενα  ή όσα δίνουν σε προσφορά. Όπως αναφέρουν «και τα φτηνά την ιδία δουλειά κάνουν», «τώρα προσέχω τη ποσότητα που χρησιμοποιώ», «όταν  δίνουν δυο στη τιμή του ενός το παίρνω».

Δ) Σύμφωνα με το 32,5% του  δείγματος μας οι δαπάνες για τις  υπηρεσίες ύδρευσης, ηλεκτρισμού και τηλεφώνου, μειώθηκαν σε σημαντικό βαθμό. Ιδιαίτερα για τις τηλεφωνικές υπηρεσίες (σταθερό, κινητό και ίντερνετ) ενδέχεται να αλλάζουν συχνά εταιρεία σύνδεσης ανάλογα με τις προσφορές των παροχών.

Αρκετές (15%) δεν διαθέτουν σταθερό τηλέφωνο άλλα καρτοκινητό, επειδή κρίνουν ότι είναι φθηνότερο και ελέγχουν τη χρήση του.

Ε) Σε ότι αφορά τις μετακινήσεις τους το 35% υποστηρίζει ότι τις μείωσε, χρησιμοποιεί περισσότερο τα ΜΜΜ (λεωφορεία , τρόλεϊ προαστιακό, μετρό) και έκριναν απαραίτητη την αγορά κάρτας απεριορίστων διαδρομών.

Ένα ποσοστό του 5% ανάφερε ότι έχουν ήδη πουλήσει ή αποσύρει το αυτοκίνητο της οικογένειας.

Στ) Το «φαινόμενο του κραγιόν» (Lipstick Effect). Έστω και αν το 37,5% αναφέρει ότι έχει μειώσει την αγορά καλλυντικών προϊόντων, η επίδραση των ΜΜΕ τις οδηγεί στην αγορά φτηνότερων προϊόντων από πολυκαταστήματα καλλυντικών ή πωλήσεις από σπίτι σε σπίτι.

Ζ) Το 43,5% του δείγματος έχει μειώσει το χρόνο των καλοκαιρινών διακοπών ή τις ενδιάμεσες εκδρομές του. Η  μεγαλύτερη διάρκεια των διακοπών τους είναι μια εβδομάδα και συνήθως περιορίζονται διαμονή στο εξοχικό τους ή κάποιου συγγενικού ή φιλικού προσώπου όπου μοιράζονται τα έξοδα.

Η) Το 76% υποστηρίζει ότι έχει περιορίσει τη διασκέδαση του δηλαδή την έξοδο για φαγητό, ποτό ή κινηματογράφο,  αφιερώνοντας περισσότερο χρόνο στην οικογένεια και σε οικιακές δραστηριότητες.

Θ) Το 24% φαίνεται να έχει περιορίσει τις δαπάνες που αφορούν την υγεία του. Δεν δαπανά για εξετάσεις που δεν προβλέπονται από τον ασφαλιστικό του φορέα, περιορίζει την κατανάλωση των φαρμάκων του και τις επισκέψεις στους εξειδικευμένους ιατρούς ή τα ιατρικά κέντρα.

Ένα 4% αναφέρει ότι έχει «τεφτέρι» και στο φαρμακείο της γειτονιάς του.

Ι) Το 25% των γυναικών, που έχουν παιδιά σε προσχολική ή σχολική ηλικία  αναφέρει ότι έχει περιορίσει τα έξοδα για την εκπαίδευση των παιδιών του. Περιόρισαν τα φροντιστήρια για την καθημερινή μελέτη και προτιμούν τους «φθηνούς» φροντιστές αντί των οργανωμένων φροντιστηρίων όπως και την εκμάθηση πέρα από μιας ξένης γλώσσας.

Μία από τις βασικές τάσεις που διαπιστώσαμε είναι η διαρκής πτωτική τάση της κατανάλωσης, των βασικών αγαθών καθώς το 82% απαντά πως μεταθέτει καταναλωτικές δαπάνες που δεν επείγουν και συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές μείωσε τις επιλογές προϊόντων και αναγκών παντοπωλείου, διατροφής και εστίασης (δηλαδή οι δαπάνες που σχετίζονται με τη διατροφή).

Πρακτικά η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου μειώθηκε και οι υπόλοιπες δαπάνες (π.χ. είδη ένδυσης, οικιακός εξοπλισμός, υπηρεσίες) μειώθηκαν σε μεγαλύτερο ποσοστό καθώς τα είδη διατροφής εξυπηρετούν τις βασικές ανάγκες του νοικοκυριού και είναι δύσκολο να μειωθούν σημαντικά. Τέλος,ένα μεγάλο μέρος της καταναλωτικής δαπάνης του νοικοκυριού αντιστοιχεί στην αξιοποίηση  προσφορών και εκπτώσεων.

 

MYSTERY POT PROTIMYSTERY POT PROTI
Κοινοποιήστε την ανάρτηση: