ΕΛΛΑΔΑ
Το Mobile Game Sea Hero Quest δημιουργεί παγκόσμιο σημείο αναφοράς για την έρευνα κατά της άνοιας
28/11/2016 16:56
4 '
-
110.000 άνθρωποι στην Ελλάδα και 2,5 εκατ. παγκοσμίως έπαιξαν & συνέβαλαν στην έρευνα
-
Οι επιστήμονες ανακοίνωσαν τα αρχικά αποτελέσματα από την ανάλυση δεδομένων
-
Επόμενο βήμα για το SeaHeroQuestη προσαρμογή για χρήση σε κλινικές συνθήκες
Περισσότεροι από 110.000 άνθρωποι στην Ελλάδα και σχεδόν 2,5 εκατ. παγκοσμίωςδημιούργησαν το πρώτο παγκόσμιο σημείο αναφοράςγιατην έρευνα κατά της άνοιας παίζοντας SeaHeroQuest, το πρώτο MobileGame που βοηθάει τους επιστήμονες να κατανοήσουν πώς πλοηγείται ο ανθρώπινος εγκέφαλος στο χώρο, και είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα με τη συμβολή της COSMOTE. Η ερευνητική ομάδα παρουσίασε τα αρχικά αποτελέσματα από την ανάλυση των δεδομένων που συνέλεξε το παιχνίδι στο Διεθνές Συνέδριο Εφαρμοσμένων Nευροεπιστημών στο Σαν Ντιέγκο.
Στο SeaHeroQuest συμμετείχαν άνθρωποι κάθε ηλικίας, άντρες και γυναίκες, από όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν στο Σαν Ντιέγκο, τα αρχικά ευρήματα καταδεικνύουν ότι οι ικανότητες πλοήγησής μας στο χώροαρχίζουν να φθίνουν από την ενηλικίωσή μας, στα 19 έτη, και ότι συνεχίζουν την φθίνουσα πορεία τους καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας. Ενδεικτικά, οι 19χρονοι είχαν 74% πιθανότητα να βρουν το στόχο κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, με το ποσοστό να μειώνεται στο 46% στην ηλικία των 75 χρόνων. Κάτι που έρχεται σε αντίθεση με παλαιότερες μελέτες μικρότερης κλίμακας, με δείγμα περίπου 100 ατόμων, βάσει των οποίων τέτοια πτώση αναμενόταν σε μεγαλύτερες ηλικίες.
Τα ευρήματα καταδεικνύουν, επίσης, ότι οι περιοχές του εγκεφάλου που είναι απαραίτητες για τηνπλοήγηση πιθανά να είναι και πιο ευάλωτες στην άνοια σε σχέση με τις περιοχές που ελέγχουν τη μνήμη. Επομένως μπορείπλέον να καταστεί δυνατό να διαγνωστούν τα πρώτα συμπτώματα της άνοιας πολύ πριν εμφανιστούντα δείγματα απώλειας μνήμης. Αυτό με τη σειρά του θα επιτρέψει τη διάγνωση και θεραπεία των ασθενών πολύ πιο έγκαιρα με φαρμακευτικές ή μη φαρμακευτικές αγωγές.
Από την ανάλυση του παιχνιδιού καταδεικνύεται επίσης ότι οι άνδρες επιστρατεύουν διαφορετικές στρατηγικές πλοήγησης στο χώρο από τις γυναίκες. Βασικές διαφορές εντοπίστηκαν και μεταξύ κρατών, με τις χώρες της βόρειας Ευρώπης (Φιλανδία, Σουηδία, Νορβηγία, Δανία) να εμφανίζουν αξιοσημείωτες ικανότητες πλοήγησης σε σχέση με τις υπόλοιπες 193 εθνικότητες που συμμετείχαν στο δείγμα.
«Τα ευρήματα του παιχνιδιού έχουν τεράστια δυναμική ώστε να υποστηρίξουν ζωτικές εξελίξεις στη μελέτητης άνοιας. Η δυνατότητα να διαγνωστεί η ασθένεια σε πρώιμο στάδιο, προτού οι ασθενείς εμφανίσουν δείγματα απώλειας μνήμης, θα αποτελούσε ορόσημο. Η έρευνα αυτή μας δίνει λοιπόν την ευκαιρία να κάνουμε ουσιαστική διαφορά στις ζωές χιλιάδων ανθρώπων που ζουν με άνοια, αλλά και όσων διατρέχουν τον κίνδυνο να εμφανίσουν μελλοντικά την ασθένεια», εξηγεί ο Δρ. HugoSpiers από το UniversityCollege του Λονδίνου (UCL) που έχει τεθεί επικεφαλής της ανάλυσης των δεδομένων που έχουν συλλεγείμαζί με τον Δρ. Michael Hornberger, Καθηγητή της Εφαρμοσμένης Έρευνας για την Άνοια στο Πανεπιστήμιο EastAnglia (UEA).
Το επόμενο βήμα του SeaHeroQuest είναι η προσαρμογή του για χρήσησε κλινικές συνθήκες. Στο πλαίσιο αυτό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί υποστηρικτικά στην έγκαιρη διάγνωση της άνοιας, αλλά και να βοηθήσει στη θεραπεία ανθρώπων που υποφέρουν από αυτή. Θα μπορούσε, ακόμα, να χρησιμοποιηθεί σε δοκιμές φαρμάκων για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των φαρμακευτικών αγωγών. Η ανάλυση των δεδομένων θα συνεχιστεί και,για να ολοκληρωθεί πλήρως, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν δύο χρόνια.
«Η ψηφιοποίηση ανοίγει νέους δρόμους προόδου στη δημόσια υγεία, και όχι μόνο.ΤοSeaHeroQuest αποδεικνύει στην πράξη ότι με την τεχνολογία και την καινοτομία μπορούμε να βοηθήσουμε το συνάνθρωπο. Ευχαριστούμε θερμά τους 110.000 ανθρώπους στην Ελλάδα που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της COSMOTE, κατέβασαν το παιχνίδι στο κινητό ή το tablet τους και κατέταξαν τη χώρα μας ανάμεσα σε εκείνες με τη μεγαλύτερη συνεισφορά βάσει πληθυσμού στην παγκόσμια έρευνα», δήλωσε η ExecutiveDirector Εταιρικής Επικοινωνίας Ομίλου ΟΤΕ, κα ΝτέπηΤζιμέα.
Η άνοια απασχολεί εκατομμύρια συνανθρώπους μας στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Εταιρείας Νόσου Alzheimer (ADI), 197.000 άνθρωποι είχαν άνοια το 2015 στην Ελλάδα, ενώ προβλέπεται ο αριθμός αυτός να φτάσει στις 354.000 το 2050.Σε παγκόσμιο επίπεδο, η άνοια αναμένεται να επηρεάσει 135 εκατ. ανθρώπους μέχρι το 2050[1].
Το “SeaHeroQuest” διατέθηκετο Μάιο του 2016 από τον Όμιλο Deutsche Telekom σε συνεργασία με τον βρετανικό κοινωφελή οργανισμό Alzheimer’sResearch, το UniversityCollege του Λονδίνου (UCL), το UniversityofEastAnglia (UEA) και σχεδιαστές βιντεοπαιχνιδιών.Το παιχνίδι εξακολουθεί να διατίθεται δωρεάν σε AppStoreκαι GooglePlay.Όλα τα δεδομένα που παράγει συνεχίζουν να προωθούνται στην ερευνητική κοινότητα που μελετά την άνοια. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του SeaHeroQuest, www.seaheroquest.gr.
[1]Σύμφωναμετηνέκθεση “The Global Impact of Dementia” (2013-2050)1